Praktická škola jednoletá

Praktická škola jednoletá umožňuje střední vzdělávání žákům s různým stupněm mentálního postižení, souběžným postižením více vadami a autismem, kteří ukončili základní vzdělávání v základní škole speciální nebo v základní škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením. Připravuje žáky pro výkon jednoduchých činností.

Ve školním roce 2009/2010 byla na naší škole otevřena PRAKTICKÁ TŘÍDA pro děti s PAS (poruchami autistického spektra). Díky schválenému projektu Autisté nikoli v autu, který umožňuje čerpání finančních prostředků z Evropských fondů, se nám podařilo původní praktickou třídu přebudovat tak, aby plně vyhovovala potřebám žáků s PAS. Prostor třídy je rozdělen do přehledné struktury.

V přední části třídy se žáci učí praktickým dovednostem. Zde byla vybudována nová kuchyňská linka se všemi spotřebiči (el. sporák, trouba, myčka, pračka, mikrovlnná trouba, rychlovarná konvice), které se žáci učí obsluhovat. V této části třídy je i tzv. úklidový koutek. Zde je umístěn vysavač, kbelíky s mopy, sušák na prádlo, žehlící prkno, žehlička, prachovky apod., vše slouží pro praktickou výuku.

Druhá část třídy je rozdělena na:
1. strukturovaný prostor:
-samostatná práce v autistických boxech (aut.boxy byly také pořízeny díky projektu Autisté nikoli v autu)
-individuální práce – zde se pedagog individuálně věnuje jednomu žáku
-pracovní koutek s počítačem

2. nestrukturovaný volný prostor:
-zde se mohou děti věnovat svým zájmům či odpočinku po splnění úkolů. V odpočinkovém koutku je kuličkový pytel, křesílko, matrace, gymnastický míč, rádio, poličky s kazetami, CD, knížkami, hračkami a stavebnicemi.

Cíle praktické školy

  1. Sebeobsluha
  2. Komunikace
  3. Praktické dovednosti
  4. Trivium
  5. Volnočasové aktivity

ad. 1. Sebeobsluha
Praktická škola se zaměřuje především na to, aby se žáci zdokonalovali v sebeobslužných činnostech. K dosažení lepších výsledků v sebeobsluze slouží nové šatní sebeobslužné boxy, kde se žáci učí skládat a ukládat věci na určené místo, učí se samostatnosti v přezouvání, převlékání. Nezapomínáme ani na posilování hygienických návyků.

ad. 2. Komunikace
Rozvíjení komunikačních dovedností je nutné jak u mluvících, tak i u nemluvících dětí. Umět si říct o to co chci, co potřebuji, co cítím. Tím, že se děti naučí vyjádřit své pocity a přání, předejdeme nedorozumění a problémovému chování. U nemluvících dětí používáme alternativní komunikační systémy, např. systém VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém), který se osvědčuje právě u dětí s PAS.

ad. 3. Praktické dovednosti
Praktickým dovednostem se žáci učí jak ve vnitřních prostorách školy, tak na školní zahradě. Zaměřujeme se na základní dovednosti, kterými jsou:
-vaření – příprava jednoduchých jídel, moučníků, čaje, kakaa, obsluha kuchyňských přístrojů (rychlovarná konvice, mikrovlnná trouba, sendvičovač, mixér apod.), prostírání a kultura stolování
-praní – obsluha pračky, sušení, žehlení a úklid prádla
-úklidové práce – vysávání, mytí podlahy, utírání prachu, zalévání květin
-zahradní práce – hrabání listí, zametání chodníků, manipulace s kolečkem, použití lopaty apod.
Pro zvládnutí praktických dovedností jsou pro děti s PAS připraveny obrázkové postupy, které dětem usnadní orientovat se v posloupnosti složitějších postupů.

ad. 4. Trivium
V praktické škole budeme s dětmi procvičovat základy trivia, kterých se jim podařilo dosáhnout v předchozí desetileté docházce. Jedná se o procvičování čtení, psaní i matematických vědomostí. Tyto se pokusíme využít hlavně v praktických činnostech. Např. matematické znalosti si žáci ověří při nakupování – manipulace s penězi, při vážení a odměřování surovin, počítání talířů, příborů při prostírání apod.

ad. 5. Volnočasové aktivity
Nabytých oblíbených dovedností mohou děti využít k vyplnění svých volnočasových aktivit.
Studium v praktické škole je zakončeno závěrečnou zkouškou, při které žáci předvedou znalosti a dovednosti, kterých se jim podařilo během školního roku dosáhnout. Absolvent obdrží vysvědčení o závěrečné zkoušce.