- Logopedie
- Strukturované učení
- VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém)
- Dramatická výchova
- Smyslová výchova v solné jeskyni
- Rehabilitační canisterapie
- Míčkování
- Fyzioterapie
- Snoezelen
Logopedie
Logopedie v ZŠ speciální
Logopedická péče probíhá individuálně. V rámci ní je používán klasický komunikační program – piktogramy, obrázkový systém, komunikační tabulky i VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém).
Logoped pomáhá s odstraněním salivace a pracuje s metodami:
- Neuromotorická terapie podle Castillo Moralese (orofaciální regulační terapie) – stimulace v obličejové oblasti
- Synergická reflexní terapie – SRT Dr. Pfaffenrot
- slučuje:
- elementy z akupresury
- reflexní masáže rukou, nohou a hlavy
- chiroterapii
- myofaciální techniky
- korekce patologického držení páteře a končetin
- je určena k předcházení těžkých deformit
- zvyšuje efektivitu rehabilitačních mechanik
- slučuje:
Logopedie v MŠ speciální
Logopedická péče v mateřské škole speciální probíhá každý den dle rozpisu. Nejedná se pouze o individuální výuku, ale péče logopedky prolíná celým výchovně-vzdělávacím procesem:
- správná poloha při jídle a metodika krmení těžce postižených dětí
- podpora správného dýchání
- metody komentování při různých činnostech
- rytmizace při hudebních činnostech
- reakce na pokyny
- stimulace k navození komunikace apod.
Strukturované učení
Strukturované učení vychází ze speciálně výchovně vzdělávacího programu – Teach programu, který vznikl v Severní Karolíně a vychází z potřeb žáků a specifik autistické poruchy. Program je ve světě aplikován již 30 let.
Výhody strukturovaného učení
- Metodika strukturovaného učení akceptuje zvláštnosti autistického myšlení a přizpůsobuje se specifikům žáka (žák se tedy nepřizpůsobuje osnovám, jak to bývá v ČR obvyklé).
- Svět, který žák díky svému handicapu vnímá jako chaos, se stává předvídatelný v prostoru i čase, snižuje se stresová zátěž, žák je schopen vstřebávat nové informace.
- Rozvíjejí se schopnosti a dovednosti žáka.
- Díky pocitu soběstačnosti se rozvijí sebevědomí žáka.
- Pracuje se s nácvikem samostatnosti, která je v dospělém věku velmi potřebná.
- Dochází k redukci problémového chování (agresivity, záchvatů vzteku, negativismu).
- Zmírňuje či eliminuje se kognitivní deprivace, která je daná přítomností poruchy.
- Medikaci psychofarmaky je možné snížit či po dohodě s lékařem zcela vysadit.
VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém)
Jedná se o komunikační systém určený pro méně komunikativní děti a pro děti autistické. Základem je výměna fyzické věci – nejprve pamlsku, následně různých potřeb – za obrázek.
Tato komunikace je velmi motivující – dítě dostává to, co opravdu chce. Jakmile pochopí princip výměny, nahrazuje se „odměna“ smysluplnými komunikačními symboly. Metoda je vhodná i pro těžce mentálně postižené děti.
Dramatická výchova
Formou hry se děti seznamují s různými příběhy a pohádkami. Ty jsou následně zpracovány do divadelního tvaru. S představením prezentují školu na různých akcích, a tím se začleňují do společnosti.
Socializace probíhá při samotném nácviku, protože se setkávají děti z různých tříd, i při vystoupeních v mimoškolním prostředí.
Smyslová výchova v solné jeskyni
Podařilo se pro naše děti zajistit pravidelnou návštěvu solné jeskyně DAY Spa na ulici Cejl. Je to nová, originální a účinná metoda využití kombinace solí Mrtvého moře, himalájských solných krystalů, jodobromové soli z Polska a solankových vodopádů.
Tato terapie je určena především imobilním žákům, kteří jsou při pobytu v jeskyni polohováni do inhibičních poloh.
Rehabilitační canisterapie
Canisterapie je metoda, při níž se využívá kontaktu pejska s klientem. V naší škole využíváme pravidelných hodin k celostnímu rozvoji osobnosti dítěte.
- Je zdrojem nových podnětů, které vedou k rozumovému rozvoji dětí, učí správným návykům chování ke psům i zvířatům obecně.
- Rozvíjí komunikaci i vyjadřovací schopnosti, vede k rozšiřování slovní zásoby, umožňuje nácvik komunikace s cizími osobami (psovodky).
- Usnadňuje kontakt s obtížně komunikujícími dětmi.
- Canisterapie má nesporný vliv na citový rozvoj dítěte, vede rovněž k pohybovému rozvoji dětí.
- Přináší pozitivní dotekovou stimulaci, rozvíjí hrubou i jemnou motoriku.
- Motivuje k pohybu, rozvíjí koordinaci pohybu a orientaci v prostoru.
Pes je obrovským motivačním faktorem pro fyzickou aktivitu žáků. U nepohyblivých dětí využíváme pejsků k polohování, při kterém dochází k uvolnění spasmů, snižuje se třes svalstva, uvolňují se křeče.
Rehabilitační canisterapie na naší škole probíhá 1x týdně, za dětmi přicházejí 3 – 4 psovodky se svými pejsky z canisterapeutického sdružení Tlapka.
Struktura hodiny canisterapie
Po přivítání s pejsky má hodina 3 základní části:
- Rozumová a smyslová výchova, kdy děti:
- poznávají barvu psa, obojku, vodítka
- počítají pejsky, nožičky, čumáčky, uši ocásky
- pojmenují a ukáží jednotlivé části těla na pejskovi i na sobě, na psovodce apod.
- zjišťují, který pes je větší – menší
- poznávají pejska na fotografii – přiřadí jej správné psovodce
- Pohybová část, zahrnuje:
- rozcvičku – pejsci předcvičují, děti napodobují
- překážkovou dráhu – koordinace pohybů, využití nářadí (švédská bedna, lavička, kuželky, různé překážky)
- házení aportu
- procvičování povelů – ke mně, přines, sedni, lehni
- hry – vláček, zlatá brána, hry s míči v kruhu
- Relaxační část, procvičování jemné motoriky:
- zklidnění na koberci
- česání pejsků
- zapínání a rozepínání obojků
- hledání drobných předmětů v srsti
Míčkování
Míčková facilitace neboli míčkování je fyzioterapeutická metoda, díky které se dají odstranit různé zdravotní problémy u dětí. Jedná se o jednoduchou metodu prováděnou speciálními molitanovými míčky o různých velikostech.
Hlavní zásady techniky:
- míček vedeme vždy pod mírným tlakem, aby se před ním tvořila kožní řasa,
- míčkem pohybujeme pomalu a plynule, rychlostí asi 1 cm za sekundu,
- každý tah opakujeme 3x.
Tento způsob nijak nezasahuje do organismu dítěte a probíhá naprosto přirozeně. Pomáhá především astmatickým dětem při zvládání jejich nemoci. Je vhodný i na uvolnění svalů zad, hrudníku, při vadném držení těla, k zlepšení spasticity u dětí s dětskou mozkovou obrnou apod.
U dětí je míčkování velmi oblíbené a berou je spíše jako hru. Vyspělejší žáci zvládají samomíčkování vlastního těla.
Fyzioterapie
K tradici naší školy patří pracoviště fyzioterapie v rámci nadstandardní péče. V současnosti je zajišťováno na pracovišti Koperníkova externí zaměstnankyní. Rehabilitační pracovnice vykonává tuto službu denně. Na základě indikace lékaře vypracovává individuální plán léčebné rehabilitace, uskutečňuje a hodnotí jej.
U žáků v ambulantní péči, dětí z internátu a MŠ speciální provádí léčebnou rehabilitaci na úseku léčebné tělesné výchovy a fyzikální terapie, kineziologický rozbor, speciální techniky a procedury fyzikální terapie včetně specializovaných rehabilitačních technik.
Dbá o harmonický rozvoj každého dítěte s cílem dosáhnout maxima jeho duševních i tělesných možností – vždy s přihlédnutím a respektem k jeho individualitě. Svou odborností se podílí na komplexní zdravotní, rehabilitační, výchovné a sociální péči o děti v každodenní spolupráci s celým týmem.
Snoezelen
Žáci naší školy mohou využívat dvě multisenzorické místnosti. Jednu v budově na Koperníkově ulici a druhou na ulici Františky Skaunicové. Koncept snoezelen je metoda, která přispívá k uvolnění a relaxaci, respektuje potřeby, rytmus a volbu dětí s různým druhem postižení a kombinovanými vadami.
Název snoezelen je složen ze dvou slov „snuffelen“ (cítit) a „doezelen“ (odpočívat). Principem je vytvoření bezpečného a stimulujícího prostředí, které nabízí příjemnou atmosféru a smyslové podněty. Tato metoda podporuje vnímání, rozvíjí představivost, navozuje a upevňuje sociální vztahy a komunikaci, rozvíjí motorické dovednosti, poznávání a emocionalitu.
Pobyt v snoezelenu pomáhá odstraňovat strach, vyvolává pocit jistoty, současně také aktivuje a přináší nové podněty a zkušenosti.
Vybavení multisenzorické místnosti tvoří:
- lůžko
- solná lampa
- plazmová lampa
- vodní sloupec
- space projektor
- masážní pomůcky
- polohovací pomůcky
- tibetská mísa
- pomůcky pro zrakovou a hmatovou stimulaci
- kuličkový vak
- barevná hudba
- barevné osvětlení
- vonné oleje