Metody práce

Logopedie

Logopedie v ZŠ speciální 

Logopedická péče probíhá individuálně. V rámci ní je používán klasický komunikační program – piktogramy, obrázkový systém, komunikační tabulky i VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém).

Logoped pomáhá s odstraněním salivace a pracuje s metodami:

  • Neuromotorická terapie podle Castillo Moralese (orofaciální regulační terapie) – stimulace v obličejové oblasti
  • Synergická reflexní terapie – SRT Dr. Pfaffenrot
    • slučuje:
      • elementy z akupresury
      • reflexní masáže rukou, nohou a hlavy
      • chiroterapii
      • myofaciální techniky
      • korekce patologického držení páteře a končetin
    • je určena k předcházení těžkých deformit
    • zvyšuje efektivitu rehabilitačních mechanik

Logopedie v MŠ speciální 

Logopedická péče v mateřské škole speciální probíhá každý den dle rozpisu. Nejedná se pouze o individuální výuku, ale péče logopedky prolíná celým výchovně-vzdělávacím procesem:

  • správná poloha při jídle a metodika krmení těžce postižených dětí
  • podpora správného dýchání
  • metody komentování při různých činnostech
  • rytmizace při hudebních činnostech
  • reakce na pokyny
  • stimulace k navození komunikace apod. 

Strukturované učení

Strukturované učení vychází ze speciálně výchovně vzdělávacího programu – Teach programu, který vznikl v Severní Karolíně a vychází z potřeb žáků a specifik autistické poruchy. Program je ve světě aplikován již 30 let.

Výhody strukturovaného učení

  • Metodika strukturovaného učení akceptuje zvláštnosti autistického myšlení a přizpůsobuje se specifikům žáka (žák se tedy nepřizpůsobuje osnovám, jak to bývá v ČR obvyklé).
  • Svět, který žák díky svému handicapu vnímá jako chaos, se stává předvídatelný v prostoru i čase, snižuje se stresová zátěž, žák je schopen vstřebávat nové informace.
  • Rozvíjejí se schopnosti a dovednosti žáka.
  • Díky pocitu soběstačnosti se rozvijí sebevědomí žáka.
  • Pracuje se s nácvikem samostatnosti, která je v dospělém věku velmi potřebná.
  • Dochází k redukci problémového chování (agresivity, záchvatů vzteku, negativismu).
  • Zmírňuje či eliminuje se kognitivní deprivace, která je daná přítomností poruchy.
  • Medikaci psychofarmaky je možné snížit či po dohodě s lékařem zcela vysadit.

VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém)

Jedná se o komunikační systém určený pro méně komunikativní děti a pro děti autistické. Základem je výměna fyzické věci – nejprve pamlsku, následně různých potřeb – za obrázek.

Tato komunikace je velmi motivující – dítě dostává to, co opravdu chce. Jakmile pochopí princip výměny, nahrazuje se „odměna“ smysluplnými komunikačními symboly. Metoda je vhodná i pro těžce mentálně postižené děti.

Dramatická výchova

Formou hry se děti seznamují s různými příběhy a pohádkami. Ty jsou následně zpracovány do divadelního tvaru. S představením prezentují školu na různých akcích, a tím se začleňují do společnosti.

Socializace probíhá při samotném nácviku, protože se setkávají děti z různých tříd, i při vystoupeních v mimoškolním prostředí.

Smyslová výchova v solné jeskyni

Podařilo se pro naše děti zajistit pravidelnou návštěvu solné jeskyně DAY Spa na ulici Cejl. Je to nová, originální a účinná metoda využití kombinace solí Mrtvého moře, himalájských solných krystalů, jodobromové soli z Polska a solankových vodopádů.

Tato terapie je určena především imobilním žákům, kteří jsou při pobytu v jeskyni polohováni do inhibičních poloh.

Rehabilitační canisterapie

Canisterapie je metoda, při níž se využívá kontaktu pejska s klientem. V naší škole využíváme pravidelných hodin k celostnímu rozvoji osobnosti dítěte.

  • Je zdrojem nových podnětů, které vedou k rozumovému rozvoji dětí, učí správným návykům chování ke psům i zvířatům obecně.
  • Rozvíjí komunikaci i vyjadřovací schopnosti, vede k rozšiřování slovní zásoby, umožňuje nácvik komunikace s cizími osobami (psovodky).
  • Usnadňuje kontakt s obtížně komunikujícími dětmi.
  • Canisterapie má nesporný vliv na citový rozvoj dítěte, vede rovněž k pohybovému rozvoji dětí.
  • Přináší pozitivní dotekovou stimulaci, rozvíjí hrubou i jemnou motoriku.
  • Motivuje k pohybu, rozvíjí koordinaci pohybu a orientaci v prostoru.

Pes je obrovským motivačním faktorem pro fyzickou aktivitu žáků. U nepohyblivých dětí využíváme pejsků k polohování, při kterém dochází k uvolnění spasmů, snižuje se třes svalstva, uvolňují se křeče.

Rehabilitační canisterapie na naší škole probíhá 1x týdně, za dětmi přicházejí 3 – 4 psovodky se svými pejsky z canisterapeutického sdružení Tlapka. 

Struktura hodiny canisterapie

Po přivítání s pejsky má hodina 3 základní části:

  1. Rozumová a smyslová výchova, kdy děti:
    • poznávají barvu psa, obojku, vodítka
    • počítají pejsky, nožičky, čumáčky, uši ocásky
    • pojmenují a ukáží jednotlivé části těla na pejskovi i na sobě, na psovodce apod.
    • zjišťují, který pes je větší – menší
    • poznávají pejska na fotografii – přiřadí jej správné psovodce
  2. Pohybová část, zahrnuje:
    • rozcvičku – pejsci předcvičují, děti napodobují
    • překážkovou dráhu – koordinace pohybů, využití nářadí (švédská bedna, lavička, kuželky, různé překážky)
    • házení aportu
    • procvičování povelů – ke mně, přines, sedni, lehni
    • hry – vláček, zlatá brána, hry s míči v kruhu
  3. Relaxační část, procvičování jemné motoriky:
    • zklidnění na koberci
    • česání pejsků
    • zapínání a rozepínání obojků
    • hledání drobných předmětů v srsti

Míčkování

Míčková facilitace neboli míčkování je fyzioterapeutická metoda, díky které se dají odstranit různé zdravotní problémy u dětí. Jedná se o jednoduchou metodu prováděnou speciálními molitanovými míčky o různých velikostech.

Hlavní zásady techniky:

  • míček vedeme vždy pod mírným tlakem, aby se před ním tvořila kožní řasa,
  • míčkem pohybujeme pomalu a plynule, rychlostí asi 1 cm za sekundu,
  • každý tah opakujeme 3x.

Tento způsob nijak nezasahuje do organismu dítěte a probíhá naprosto přirozeně. Pomáhá především astmatickým dětem při zvládání jejich nemoci. Je vhodný i na uvolnění svalů zad, hrudníku, při vadném držení těla, k zlepšení spasticity u dětí s dětskou mozkovou obrnou apod.

U dětí je míčkování velmi oblíbené a berou je spíše jako hru. Vyspělejší žáci zvládají samomíčkování vlastního těla.

Fyzioterapie

K tradici naší školy patří pracoviště fyzioterapie v rámci nadstandardní péče. V současnosti je zajišťováno na pracovišti Koperníkova externí zaměstnankyní. Rehabilitační pracovnice vykonává tuto službu denně. Na základě indikace lékaře vypracovává individuální plán léčebné rehabilitace, uskutečňuje a hodnotí jej.

U žáků v ambulantní péči, dětí z internátu a MŠ speciální provádí léčebnou rehabilitaci na úseku léčebné tělesné výchovy a fyzikální terapie, kineziologický rozbor, speciální techniky a procedury fyzikální terapie včetně specializovaných rehabilitačních technik.

Dbá o harmonický rozvoj každého dítěte s cílem dosáhnout maxima jeho duševních i tělesných možností – vždy s přihlédnutím a respektem k jeho individualitě. Svou odborností se podílí na komplexní zdravotní, rehabilitační, výchovné a sociální péči o děti v každodenní spolupráci s celým týmem.

Snoezelen

Žáci naší školy mohou využívat dvě multisenzorické místnosti. Jednu v budově na Koperníkově ulici a druhou na ulici Františky Skaunicové. Koncept snoezelen je metoda, která přispívá k uvolnění a relaxaci, respektuje potřeby, rytmus a volbu dětí s různým druhem postižení a kombinovanými vadami.

Název snoezelen je složen ze dvou slov „snuffelen“ (cítit) a „doezelen“ (odpočívat). Principem je vytvoření bezpečného a stimulujícího prostředí, které nabízí příjemnou atmosféru a smyslové podněty. Tato metoda podporuje vnímání, rozvíjí představivost, navozuje a upevňuje sociální vztahy a komunikaci, rozvíjí motorické dovednosti, poznávání a emocionalitu.

Pobyt v snoezelenu pomáhá odstraňovat strach, vyvolává pocit jistoty, současně také aktivuje a přináší nové podněty a zkušenosti.
Vybavení multisenzorické místnosti tvoří:

  • lůžko
  • solná lampa
  • plazmová lampa
  • vodní sloupec
  • space projektor
  • masážní pomůcky
  • polohovací pomůcky
  • tibetská mísa
  • pomůcky pro zrakovou a hmatovou stimulaci
  • kuličkový vak
  • barevná hudba
  • barevné osvětlení
  • vonné oleje