V Mateřské škole speciální, základní škole speciální a praktické škole ELPIS poskytujeme výchovu a vzdělávání, rehabilitaci a poradenství dětem a žákům se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, kombinovanými vadami a poruchami autistického spektra (PAS) ve věku od tří let do ukončení povinné školní docházky. Žáci mají poté možnost po vykonání přijímacích zkoušek pokračovat v praktické škole jednoleté.
naše motto: Pohodová škola pro žáky, pedagogy a rodiče.
Pro žáky vytváříme psychicky příjemné klima bez stresů, ve kterém se víc naučí. Pro pedagogy pohodové prostředí spočívá v tom, že mohou uplatňovat a zkoušet nové způsoby práce, volit nové metody. Pro rodiče pohodová škola znamená duševní pohodu, že je o jejich děti dobře postaráno.
Fungujeme už od roku 1995
Rukama nám prošlo velké množství dětí a žáků s postižením
Pracoviště
Škola má dvě pracoviště v Brně.
- Na Koperníkově ulici – pro děti internátní
- Na ulici Fr. Skaunicové – pro děti s denní docházkou
Do tříd je zařazeno maximálně 6 – 7 žáků, kterým se věnují 1 – 2 učitelky a 1 – 2 asistenti pedagoga.
Žáci školy jsou pod dohledem školního psychologa, pravidelně s nimi pracuje logopedka. Pravidelnou péči tělesně postižených dětí na internátě zajišťuje externí rehabilitační pracovnice.
Díky spolufinancování z prostředků EU se nám podařilo výrazně zvýšit kvalifikaci pracovníků školy v netradičních formách a metodách vzdělávání postižených žáků. Pedagogičtí pracovníci se nadále neustále vzdělávají ve všech oblastech speciální pedagogiky.
Alternativní metody práce (bazální stimulace, strukturované učení, speciální logopedie, specifické terapie – arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie), které si pedagogové v rámci projektů osvojili, zapracovali do školního vzdělávacího programu a implementují všechny poznatky a dovednosti do výchovně vzdělávací práce.
Co chceme a kam směřujeme
- Být školou bezpečnou, pohodovou, radostnou s rodinnou atmosférou, do které budou chtít žáci i učitelé chodit rádi.
- Být školou otevřenou novým trendům.
- Být školou tvořivou.
- Klást důraz na důvěru žáků, rodičů či zákonných zástupců.
- Rozvíjet individuální možnosti žáků a individualitu osobnosti žáka.
- Propojovat vědomosti s dovednostmi a návyky.
- Rozvíjet praktické dovednosti, tak aby je žáci byli schopni využívat.
- Podporovat rozvoj komunikačních dovedností, včetně alternativní komunikace.
- Podporovat utváření dobrých vztahů dítě/žák – pedagog.
- Utvářet zdravé sebevědomí.
- Podporovat samostatnost, tvořivost a realizaci vlastních nápadů žáků.
- Rozvíjet sebeobsluhu a soběstačnost žáka.
- Klást důraz na smyslové vnímání světa kolem.
- Rozvíjet přirozený pohyb a aplikovat speciální metody.
- Rozvíjet komplexně psychickou, fyzickou a sociální oblast.
- Všestranně podporovat aktivity a činnosti vedoucí k socializaci žáka.
- Spolupracovat s družinou, internátem, rodiči (zákonnými zástupci).
Speciální terapie
- vojtova reflexní terapie
- bobath koncept
- míčková facilitace
- speciální cvičení vycházející z jógy
- měkké a mobilizační techniky
- metody ORF stimulace
- multisenzorická stimulace
- bazální stimulace
Naše aktivity
- relaxační uvolňovací techniky
- zooterapie
- rehabilitační canisterapie
- ergoterapie (keramická a výtvarná dílna)
- pohybové hry ve vodě
- projektové dny mateřské a základní školy speciální
- projektové akce výchovných skupin
- individuální logopedie
- individuální rehabilitace
- smyslová výchova v solné jeskyni
- VOKS – výměnný obrázkový komunikační systém
- znak do řeči
- Snoezelen – multisenzorické místnosti
Struktura školy
- Mateřská škola speciální – 2 třídy (1 pro děti s PAS, 1 pro děti s kombinovanými vadami)
- Základní škola speciální – 10 tříd (5 pro žáky s PAS, 5 pro žáky s kombinovanými vadami)
- Praktická škola jednoletá
- Školní družina
- Internát
- Školní kuchyně
Internát
Mimobrněnské děti mají možnost ubytování na internátě (pondělí-pátek). Internát na Koperníkově ulici má kapacitu 20 lůžek.
Školní družina
Děti s denní docházkou mohou navštěvovat školní družinu.
Školní kuchyně
Škola má vlastní školní kuchyni, která zajišťuje celodenní stravu.